Kasinojohtajien heads-up

RAY:n kasinolla on 25-vuotisen historiansa aikana ollut vain kaksi johtajaa. Hannu Jokipaltio toimi ensin Hotelli Presidentin tiloissa sijainneen Casino RAY:n ja sitten Mikonkadulle muuttaneen Grand Casino Helsingin johtajana joulukuusta 1991 vuodenvaihteeseen 2010–2011. Eläkkeelle jäänyt Jokipaltio luovutti tuolloin puikot nykyiselle kasinojohtajalle, Marko Hurmeelle, joka oli aikaisemmin työskennellyt Kämp Groupissa johtajana.

Jokipaltio ja Hurme kohtasivat elokuun alussa toisensa Casino Helsingin tiloissa. Kohtaaminen sujui lupsakasti menneitä muistellen ja tulevaa ounastellen. Teksti on osa kasinoa 25 vuotta -artikkelisarjaa.

Villiä menoa ja vastuullisuutta

Johtajat kertovat tavanneensa toisensa viimeksi Tallinnan Olympic Park Casinon avajaisissa.

– Tallinnan kasinoa johtaa Heikki Rinta-Panttila, joka oli aikonaan kakkosmieheni täällä Helsingissä, Hannu Jokipaltio kertoo.

– Tilaisuus oli todella hieno. Avajaispuheen piti itse Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves. Meillähän ei ole ihan vastaavaan päästy.

Tosin, kun Suomi otti euron käyttöön uudenvuoden yönä 2002, silloinen valtiovarainministeri Sauli Niinistö teki ensimmäisen virallisen euro-ostoksen Casino RAY:n tiloissa. Aluksi ajatus oli, että Niinistö olisi pelannut sen ensimmäisen euron, mutta viime hetkellä avustajat totesivat, että se ei olisi ihan soveliasta. Niinpä Niinistö osti eurolla kahvin.

– Se oli aika hauskaa, koska silloin kahvi oli kasinolla ilmaista, Jokipaltio naurahtaa.

– Ehkä tämä oli osoitus vastuullisesta toiminnasta, Marko Hurme toteaa.

– Vastuullinen pelaaminenhan otettiin sinun johdollasi kasinolla hyvin huomioon jo alusta alkaen.

Jokipaltio kertoo, että kun Casino RAY avattiin, meno oli aika villiä siinä mielessä, että toiminnan ohjenuorana oli oikeastaan vain kahden liuskan mittainen toimilupa.

– Viranomaiset tosin seurasivat meitä aika tarkkaan. Mutta esimerkiksi se, kuinka paljon yksittäinen pelaaja saattoi pelata, jäi pitkälti pelaajan omalle vastuulle. Myöhemmin saimme luvan pitää asiakasrekisteriä, ja sitä kautta jopa mahdollisuuden antaa porttikieltoja asiakkaille joko heidän omasta pyynnöstään tai sitten kasinon toimesta.

– Nykyään meitä valvoo kolme eri ministeriötä sekä erityisesti poliisihallitus. Sääntelyä on aika paljon muun muassa arpajaislain puitteissa, mutta hyvä niin, Hurme toteaa.

Öisiä puheluita

Kasinon pyörittäminen on monella tavalla poikkeuksellista liiketoimintaa. Lainsäädäntö asettaa toiminnalle omat rajansa. Ja koska liiketoiminnassa on loppujen lopuksi kyse rahapelaamisesta, liikutaan tunnerikkaalla ja herkällä alueella. Kasinolla näkee myös monenlaisia ihmiskohtaloita, esimerkiksi pelaaminen saattaa riistäytyä joltain käsistä. 

– Kun minä aloitin kasinojohtajana, olin aluksi hieman ihmeissäni näiden suhteen, vaikka pelimaailmasta tulinkin, Jokipaltio kertoo.

– Oletko sinä, Marko, kokenut huonoa omaatuntoa tällaisia kohtaloita kohdatessasi?

– Kyllä jokainen tapaus on aina surullinen ja mietityttää, Hurme sanoo.

– Mutta kyllä minä nukun yöni ihan hyvin. Paitsi joskus öisin saattaa puhelin soida, kun joku saa Sports Barissa ajatuksen, että televisiokanavaa pitäisi vaihtaa, ja että kasinojohtaja on oikea ihminen auttamaan tässä.

Jokipaltio kertoo saaneensa oman osansa öisistä puheluista. Joku saattoi esimerkiksi soittaa ovelta, että hänet pitää päästää sisälle, koska hän on Hanskin kaveri.

– Saatoin silloin todeta, että se, että on Hanskin kaveri, on pikemminkin rasite kuin meriitti, hän hymähtää.

– Ihmisillä on aika mielenkiintoisia, televisiosta ja elokuvista saatuja mielikuvia siitä, mitä kasinojohtaja tekee. Mutta noin yleisesti ottaen tämä on kuitenkin melko normaalia, tosin monipuolista, liikkeenjohtamista, jossa oma persoonallisuus on aika vahvasti mukana, Jokipaltio miettii.

Myllerrysten keskellä

Marko Hurmeen ottaessa kasinon johtoonsa Suomen taloustilanne oli aika heikko. Vanhan totuuden mukaan pelifirmaa ei voi saada konkurssiin, vaikka yrittäisi – jos taloudessa menee hyvin, ihmiset pelaavat, ja jos huonosti, niin he pelaavat silloinkin. Miten hankala tuolloinen tilanne loppujen lopuksi oli?

– Kun aloitin kasinon johdossa, kansantaloudessa ei mennyt kovinkaan hyvin, Hurme toteaa.

– Samoihin aikoihin kanta-asiakaskuntamme alkoi ikääntyä ja tupakointi oli siirtynyt tupakkahuoneisiin. Toisaalta pokeri oli noussut netin ja television myötä uuteen suosioon, ja digitalisaatio eteni vauhdilla.

Kasinojohtaja Marko Hurme

Myllerrysten keskellä Casino Helsinki on kuitenkin pärjännyt melko hyvin, ja onnistunut pitämään oman osuutensa pelimarkkinasta. Tämä on tehty Hurmeen mukaan vaalimalla sitä kovinta ydintä, eli pelaamista.

– Samalla olemme lisänneet kasinon viihdetoimintaa ja sosiaalisia toimintoja, jotta voisimme palvella paremmin entistä laajempaa asiakaskuntaa. Nykyään kasinolla käy hieman alle 300 000 asiakasta vuodessa, ja pelituotto on hieman alle 30 miljoonaa euroa.

Jokipaltio muistelee, että Casino RAY:ta perustettaessa arvioitiin, että kasinolla olisi vuosittain 200 000 kävijää, jotka pelaisivat kukin keskimäärin 300 markalla, ja pelituotto olisi 60 miljoonaa markkaa. Tässä jouduttiin pettymään. 

– Ensimmäisenä vuotena kävijöitä oli 145 000 ja keskimäärin he pelasivat noin 240 markalla – pelituotot olivat 34 miljoonaa markkaa.

Tuotot automaateista, tunnelma pöytäpeleistä

Toimintaa lähdettiin kehittämään pitkällä tähtäimellä, muun muassa peliautomaatteja lisäämällä. Automaattien tuotot ylittivät pöytäpelien tuotot ensimmäistä kertaa vuonna 1997.

– Nykyään meillä on hieman alle 300 automaattia ja 24 pelipöytää, Hurme kertoo.

– Mutta vaikka tuottoja tulee enemmän automaateista, niin kyllä pöytäpelit luovat kasinotunnelman.

Jokipaltio yhtyy Hurmeen näkemykseen. Hän huomauttaa, että myös Show & Dinnerillä on oma merkityksensä imagon kannalta.

– Tosin aluksi se lähti aika nihkeästi liikkeelle. Ensimmäisenä vuonna oli iltoja, jolloin esiintyjiä oli enemmän kuin yleisöä. Mutta kovalla työllä se saatiin menestymään.

Kasinojohtajat Marko Hurme ja Hannu Jokipaltio saman pöydän ääressä.

Jokipaltio arvioi jälkikäteen, että Casino RAY:llä oli aluksi melko vanhakantainen imago. Kasinolle tultiin juhlimaan ja ottamaan samalla pientä riskiä. Asiakkailta vaadittiin siistiä olemusta, miehillä pikkutakki oli pakollinen.

– Joku saattoi joutua ostamaan pikkutakin viereisestä Anttilasta, jotta pääsi sisään. Sittemmin näistä säännöistä luovuttiin.

Hurmeen mukaan nykyään johtoajatuksena on se, että kasinolle on helppo tulla – pukeutumista ei tarvitse murehtia liikaa. Jokut pokerin pelaajat saattavat esimerkiksi tulla kasinolle huppareissa. Mutta tämä ei kuitenkaan estä sitä, etteikö kasinolla voisi viihtyä yhtä hyvin myös smokissa tai iltapuvussa.

Viisi aistia

Helsingin kasino on alusta alkaen ollut yksi Suomen kansainvälisimmistä paikoista. Jo ensimmäisinä vuosina asiakaskunnasta neljäsosa oli joko turisteja tai Suomessa asuvia ulkomaalaisia – eri kansallisuuksia oli edustettuna pitkälle toistasataa.

– Nykyäänkin kävijöistä noin neljäsosa on ulkomaalaistaustaisia, Hurme kertoo.

– Casino Helsinki on merkittävä turistikohde, ja toivoisinkin, että esimerkiksi kaupungin matkailusta vastaavat tahot kiinnittäisivät tähän huomiota.

Kasinojohtajat kuten muutkaan kasinon työntekijät eivät saa pelata kasinolla, joten pelielämyksiä haetaan usein ulkomailta. Jokipaltio kertoo vierailleensa uransa aikana kasinoissa eri puolilla maailmaa. 

– Niissä on tullut kokeiltua erilaisia pelejä. Nyttemmin olen käynyt täällä Mikonkadulla muutaman kerran, lähinnä nauttimassa viskipaukun ja tapaamassa tuttuja. Viimeksi pelasin hieman Tallinnan kasinon avajaisissa. Onhan se viihdyttävää – eurolla saa euron väristykset ja tonnilla tonnin väristykset...

Hurme sanoo käyvänsä myös silloin tällöin maailmalla haistelemassa tuulia ja silloin tulee myös pelattua.

– Kyllä tässä hommassa täytyy säilyttää tuntuma asiakkaan kokemukseen – siihen, miltä pelaaminen tuntuu.

Kasinojohtajat Hannu Jokipaltio ja Marko Hurme.

Vuoden vaihteessa tehdään suomalaisen peliliiketoiminnan historiaa, kun Raha-automaattiyhdistys, Veikkaus ja Fintoto yhdistyvät uudeksi Veikkaukseksi. Marko Hurmeen mukaan tämä suo Casino Helsingille mahdollisuuksia tarjota entistä laajempia palveluja sekä uudenlaisia pelillisiä kokemuksia asiakkaille.

– Uskon, että kasino voi hyvin vielä seuraavatkin 25 vuotta. Digitaalisuuden myötä tarjonta muuttuu ja esimerkiksi sosiaalisen median rooli korostuu, mutta kyllä perinteistä kasinoa fyysisenä ympäristönä ja kohtaamispaikkana tarvitaan yhä, Hurme toteaa.

– Ihmisellä on viisi aistia – kokemus, kosketus ja kohtaaminen ovat valttia jatkossakin.

Teksti: Kari Latvanen
Kuvat: Kimmo Metsäranta

Tämä artikkeli on osa kasinoa 25 vuotta -juttusarjaa, jossa esitellään kasinon henkilökuntaa, asiakkaita, tapahtumia ja historiaa.