Casino Club - Statusta, etuja ja yhteisöllisyyttä

– Casino Helsingin kanta-asiakasohjelman, Casino Clubin, toiminnasta vastaaminen on kenties ollut yli 20-vuotisen RAY-urani antoisinta aikaa, kertoo Martti ”Mara” Sillanmäki.

– Pyöritin Clubia vuosituhannen vaihteesta kesään 2012, ja olin jossain määrin sen kasvot.

Nykyisin Mara työskentelee RAY:n pääkonttorissa, jossa hän vastaa muun muassa sisältömarkkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Kasinoelämään hän otti kosketusta jo 1980-luvulla.

– Opiskelin Las Vegasissa hotellialaa ja työskentelin samalla eräässä kasinossa muun muassa vastaanotossa ja kassanhoitajana, Mara kertoo.

– Palasin USA:sta Suomeen keskelle pahinta lamaa 1990-luvun alussa. Minun täytyy tunnustaa, että en tuolloin edes tiennyt, että Suomessa on kasino. 

Pikku hiljaa tieto kuitenkin kantautui Sillanmäen korviin. Hän haki ja pääsi Casino Raylle töihin vuonna 1995. Aluksi Mara työskenteli kassanhoitajana sekä hoiti silloin tällöin erilaisia markkinointiin liittyviä äitiysloma- ja vuorotteluvapaasijaisuuksia.

– Markkinointi-, asiakastyö ja erilaisten tapahtumien järjestely tuntuivat sopivan minulle luontevasti, Mara muistelee. 

– Niinpä sain vuosituhannen alusta vastuulleni Casino Clubin. 

Mara isännöimässä Casino Club -tapaamista.

Klubitoiminta käyntiin

Casino Club perustettiin joulukuun toisena päivänä vuonna 1998, kun Casino Ray täytti seitsemän vuotta. Ajatuksena oli huomioida kanta-asiakkaita erityisellä tavalla, tarjota heille ylimääräisiä etuja, lisätä asiakkaiden keskinäistä yhteisöllisyyttä sekä järjestää viihteellistä ohjelmaa.

– Ensimmäiset klubikortit lähetettiin noin 500 kanta-asiakkaalle, Mara kertoo. 

– Ja vuoden 1999 tammikuun viimeisenä päivänä järjestettyihin ensimmäisiin juhliin tuli 200 vierasta.

Alkuvuosina Club-toiminnasta ja sen kehittämisestä vastasivat lähinnä markkinoinnin parissa työskennelleet henkilöt sekä vuoropäälliköt. Vanhoille kantiksille tuttuja nimiä ovat varmasti muun muassa Anna-Kaisa Halme, Vivi Orkola, Heikki Rinta-Panttila ja Sirkka-Liisa Rinta sekä erityisesti Pia Lähdemäki. Klubiin pääsi tuolloin, kuten nykyäänkin, kasinon johdon kutsusta.

– Seurattiin lähinnä sitä, kuinka usein henkilö käy kasinolla.

Näin on nykyäänkin, sillä yhtenä Casino Clubin jäsenyyden edellytyksenä on Silver-tasolla 20 kasinovierailua vuodessa ja Gold-tasolla 50 käyntiä vuodessa.

Kasinon henkilökunta on aina heittäytynyt juhlissa. Tässä meneillään humoristinen voimistelunäytös.

Painitrikoita ja lavalle kuollut Hedberg

Vuosien varrella klubilaisille on tarjottu erilaisia etuja ja alennuksia sekä järjestetty illanviettoja ja tapaamisia. Ohjelmaa on ollut tarjolla laajalla kirjolla, nyrkkeilystä oopperaan. Suurimmat kokoontumiset on vietetty kasinon syntymäpäivien, pikkujoulujen ja juhannustanssien merkeissä.

– Etenkin Casino Rayn aikana tilaisuuksia järjestettiin usein kasinon ulkopuolella, sillä muuten kaikki halukkaat eivät olisi mahtuneet mukaan, Mara kertoo.

– Esimerkiksi juhannustansseja järjestettiin muun muassa Mestaritallissa, Nygårdsin kartanolla ja Söderkullan kartanolla.

Kasinon henkilökunnalla oli suuri merkitys tunnelman luomisessa. Pukeuduttiin bileiden teeman mukaan ja esitettiin jos jonkinlaista ohjelmaa.

– Omalta kohdaltani ikimuistoisimmat olivat juhlat, jossa vuoropäälliköt esittivät Suomi-painitrikoissa humoristisen voimistelunäytöksen, Mara muistelee.

– Meillä oli tekoviikset ja -rintakarvat, ja teimme pikkutuhmia voimisteluliikkeitä asianmukaisella urheiluselostuksella höystettynä. Eli työntekijämme ovat olleet aina valmiita laittamaan itsensä likoon, jotta asiakkaat viihtyisivät.

Kirkan Las Vegas -show kasinolla.

Vuosien varrelta Maran mieleen ovat jääneet myös Jukka Puotilan imitaatio-show, Kirkan Las Vegas Show Casino RAY:n 10-vuotisjuhlien kunniaksi ja Arja Korisevan paluukeikka äitiyslomalta. Nousevan standup-koomikko Sami Hedbergin pikkujoulukeikka jäi sekin unohtumattomasti mieleen.

– Keikan jälkeen Sami totesi minulle, että se oli hänen elämänsä pahin, Mara kertoo.

– Hän sanoi suorastaan kuolleensa lavalle. Joku siinä vain ei sillä kertaa toiminut.

Kaikki irti yhteisöllisyydestä

Martti Sillanmäen mukaan klubilaiset suhtautuvat kanta-asiakkuuteensa moni eri tavoin. Joillekin se on statussymboli, toiset hyödyntävät lähinnä jäsenyyden suomat alennukset ja muut edut, kolmannet ottavat klubin yhteisöllisyydestä kaiken irti.

– Klubissa on syntynyt porukoita, jotka viettävät paljon aikaa yhdessä kasinolla, mutta pitävät keskenään yhteyttä myös kasinon ulkopuolella, Mara kertoo.

– Heillä voi olla takanaan satoja yhdessä vietettyjä iltoja pelaamisen, leppoisan seurustelun ja kasinoviihteen parissa. He ovat ystävystyneet klubissa ja jakavat toinen toistensa ilot ja surut.

Casino Helsingille Casino Club on Sillanmäen mukaan tärkeä tapa huolehtia asiakkaistaan. Yhtäältä kyse on siitä, että päivittäisissä tapaamisissa sekä juhlissa ja muissa tilaisuuksissa kasinon väki oppii tuntemaan asiakkaansa sekä heidän tarpeensa ja toiveensa.

– Toisaalta kasino on halunnut myös huomioida uskollisimpia asiakkaitaan tarjoamalla heille jotain ekstraa, Mara kertoo.

– Ja kasinon työntekijän näkökulmasta on aina hienoa saada olla mukana järjestämässä asiakkaille uusia elämyksiä. Sillä siitähän siinä on loppujen lopuksi kyse – että asiakkaat viihtyvät Casino Helsingissä.

Teksti: Kari Latvanen

Tämä artikkeli on osa kasinoa 25 vuotta -juttusarjaa, jossa esitellään kasinon henkilökuntaa, asiakkaita, tapahtumia ja historiaa.